מאת דפנה שם טוב

מוקד שליטה הוא מושג בפסיכולוגיה המתאר את תחושת השליטה שיש או אין לנו על אירועים בחיינו ואיך תחושה זו משפיעה על ההתנהגות. כלומר, עד כמה אדם מאמין שההתנהגות שלו תשפיע על הדברים הטובים/ הרעים שקורים בחייו. לפי רוטר (1954) זהו חלק מאישיות האדם. אדם בעל מוקד שליטה פנימי יראה את עצמו כשולט במה שקורה לו בחיים. לעומתו, אדם בעל מוקד שליטה חיצוני יראה את הסביבה, אנשים אחרים או הגורל כשולטים במה שקורה לו בחיים.

המושג מוקד שליטה צמח מתיאוריית הלמידה החברתית לפיה: התנהגות האדם מושפעת מהציפייה לקבלת חיזוק ומהערך הנתפס של החיזוק. לדוגמא: אם נועם בן ה-12 חושב שיש לו סיכוי טוב להצליח במבחן באנגלית (ציפייה חיובית) וחשוב לו להצליח במבחן מפני שהוא רוצה בעתיד לעבוד בהיי טק ויצטרך לשם כך אנגלית ברמה טובה (ערך החיזוק), יש יותר סיכוי שהוא ישב וילמד במרץ לקראת המבחן (התנהגות).

מדוגמא זו אפשר לראות שכאשר אדם מייחס את החיזוק להתנהגות שלו, הוא מפתח מוקד שליטה פנימי ואז יש יותר סיכוי שהחיזוק ישפיע על ההתנהגות. אך אם האדם מייחס את החיזוק למשהו מקרי או מזל או כל דבר שלא קשור להתנהגותו, אז יש יותר סיכוי שהחיזוק לא ישפיע על ההתנהגות. לדוגמא: אם נועם חושב שהצליח במבחן כי הוא היה קל במיוחד/ כי המורה היתה גמישה בציון/ כי היה לו מזל, הוא עלול שלא להתאמץ בלמידה בפעם הבאה, מפני שההצלחה לא תלויה בהתנהגות שלו וביכולותיו אלא במשהו חיצוני לו, שאין לו שליטה עליו.

למה כדאי לפתח מוקד שליטה פנימי?

לפי המחקר, אנשים עם מוקד שליטה פנימי פעילים יותר במאמצים להשיג את מטרתם ולכן גם מצליחים יותר בפועל. הם יחפשו באופן מכוון מידע שיכול לעזור להם וגם יזכרו מידע זה טוב יותר. לכן, אדם עם מוקד שליטה פנימי אשר איבד את עבודתו, יטה להיות יותר פעיל בחיפושי עבודה, ויצליח לשים לב ליותר הזדמנויות הנקרות בדרכו ולנצלן. ילד בעל מוקד שליטה פנימי ישקיע מאמצים בלמידה או באימוני כדורגל במטרה ללמוד ולהשתפר, וסביר להניח כי מאמצים אלה יישאו פרי.

לעומת זאת, ילד בעל מוקד שליטה חיצוני ירגיש כי אין לו יכולת להשתפר בלימודים או בכדורגל, כי המורה / מאמן תמיד נגדו, או כי אין לו מזל, ולו עצמו אין שום יכולת להשפיע על מה שקורה בתחומים אלה. תפיסה זו תוביל אותו להתנהגות פאסיבית וותרנות. קו המחשבה יהיה: "מה הטעם להתאמץ ולנסות אם גם ככה ההצלחה שלי תלויה במזל? או בנחמדות של המורה לתת לי ציון טוב?".

כהורים, חשוב שנשים לב איזה מוקד שליטה ילדנו לומד בהתפתחות האישיות שלו. חיזוקים וחוויות שליטה או חוסר שליטה מצטברות אט אט לכדי האופי של הילד, שיקבע האם הוא יהיה אקטיבי או פאסיבי במאמצים להשיג את מטרותיו. עלינו ללמד את ילדינו, לקחת אחריות על הצלחותיו אך גם על כישלונותיו. לפעמים ילד מתקשה להבין משהו בכיתה בגלל שהמורה לא הסביר זאת מספיק טוב (מוקד שליטה חיצוני), או בגלל שהילד לא היה מרוכז וקשוב (מוקד שליטה פנימי) ולעיתים זה שילוב של השניים. ההורה יכול לסייע לילד לבחון את הסיבות לקושי, ולהסתכל עליהן בצורה יותר מורכבת הלוקחת אחריות על החלק שבו הילד יכול לשלוט: הריכוז וההקשבה בכיתה, בקשת עזרה מהמורה ומחבריו לכיתה כדי להבין יותר ותרגול החומר בבית.

כשילד מוותר, הוריו יכולים לבדוק מה הסיבה לוויתור. אם הילד חושב שלא משנה מה הוא יעשה הוא לא יצליח להשתפר מבחינה לימודית או חברתית, הוא מחזיק במוקד שליטה חיצוני. הוריו יכולים לעזור לו לבחון באילו מקומות הוא כן בעל יכולת ושליטה להשפיע על חייו, ולייצר תחושה של 'הצלחות קטנות' והדרגתיות, שתלויות בו ולא בסביבה, עד לבניית תחושת מוקד שליטה פנימי יותר. תחושה שליטה זו תלווה אותו גם בחייו הבוגרים ותסייע לו להציב מטרות ולעמוד בהן, ולהרגיש כבעל השליטה והכוח ליצור את עולמו האישי.

דפנה שם טוב: לגבש את יכולות הוויסות

דרג את המאמר